Befogadó szemlélet alapelvei:
Minden gyermek egyedi. A pedagógus nem az átlaghoz igazodik, hanem minden gyerekben az egyéni, csak rá jellemző sajátosságokhoz.
Bármely gyermeknél előfordulhatnak problémák. A nehézségek, eltérések természetes velejárói a tanulásnak, nem kizárólagosan az egyénből fakadó gyengeség tünetei.
A speciális /egyéni megsegítés igénybevétele minden gyermek joga. Kiterjed az önismeret, a megismerési technikák, a differenciált bánásmód és az együttműködés biztosítására.
Minden SNI gyermeknek jár a gyógypedagógiai ellátás és a gyógypedagógiai asszisztens segítő jelenléte.
A gyógypedagógus komplex segítséget nyújt a befogadó intézménynek.
Egyéni fejlesztési terv készül minden SNI gyermekre
Óvodánkban vállaljuk annak a kisgyermeknek az integrációját, aki:
szakértői bizottság véleménye alapján integráltan nevelhető, és
állandó lakcíme (ennek hiányában tartózkodási helye) az intézmény körzetében van,
vagy
III. kerületi lakos, de a körzetes óvodája (a feltételek hiánya miatt) integrálását vállalni nem tudja, és
mozgáskorlátozott vagy beszédfogyatékos, vagy enyhén értelmi fogyatékos, vagy egyéb pszichés zavarral küzd,
fejlesztéséhez az intézmény rendelkezik a szükséges személyi és tárgyi feltételekkel.
Az integrálás lehetőségének további feltételei:
Mozgáskorlátozott gyermek képes legyen legalább segédeszközzel helyváltoztatásra, segítséggel önellátásra, szobatiszta legyen, képes legyen kapcsolatteremtésre, szükségleteit ki tudja fejezni.
Beszédfogyatékos gyermek képes legyen kapcsolatteremtésre, szükségleteinek kifejezésére.
Értelmi fogyatékos gyermek foglalkoztatható, fejleszthető legyen az óvodai csoportban.
Az egyéb pszichés zavarral küzdő gyermek alkalmas legyen a közösségi életre, ne veszélyeztesse önmagát, társait.
Az integráció általános elvei:
Az integrációt az egész nevelőtestület felvállalja.
A csoportjukban integrációt folytató kollégákat az egész alkalmazotti közösség támogatva segíti.
Az integrációban részt vállaló csoportok gyógypedagógiai asszisztensi segítséget kapnak.
Az integrálhatóság minden esetben egyéni döntést igényel, figyelembe véve az összes körülményt.
Csoportba osztás előtt az óvodapedagógusok személyesen találkoznak a kisgyermekkel és a szülőkkel. Csoportkialakításhoz az óvodavezető figyelembe veszi az óvodapedagógusok véleményét.
Az első három hónapban kiemelt figyelmet fordítunk a szülőkkel történő kölcsönös kommunikációra, mely idő alatt eldönthető, hogy a gyermekek optimális fejlődésének feltételei biztosítottak-e az adott csoportban, intézményben.
A sajátos nevelési igényű gyermek befogadása, segítése nem jelenthet túlzott terhet a csoportban élő gyerekek, felnőttek számára.
Az integráció nem valósítható meg,
ha káros hatása van a sajátos nevelési igényű gyerekre, a csoportra, a nevelőkre,
ha nem szolgálja a sajátos nevelési igényű gyerek fejlődését, szükségleteinek kielégítését,
ha óvodapedagógiai eszközökkel nem oldható meg a közösségi együttélés kialakítása a gyerekek között,
ha a pedagógus testi-lelki terhelése túlzott.
Jogi szabályozás:
2011. évi CXC. Törvény a Nemzeti Köznevelésről
A 32/2012. (X.8.) EMMI rendelet 1. sz. melléklete a Sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének irányelve
20/2012. (VIII.31.) EMMI rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről és
köznevelési intézmények névhasználatáról szóló rendelet 1.sz. mellékletének IV–VI. fejezete
az SNI gyermekek nevelésének speciális eszközeiről
Intézmény Alapító Okirata
Pedagógiai Program
Sajátos nevelési igény fogalma:
Sajátos nevelési igényű gyermek, aki a szakértői bizottság szakértői véleménye alapján
mozgásszervi, érzékszervi, értelmi vagy beszédfogyatékos, több fogyatékosság együttes
előfordulása esetén halmozottan fogyatékos, autizmus spektrum zavarral vagy egyéb pszichés
fejlődési zavarral (súlyos tanulási, figyelem- vagy magatartásszabályozási zavarral) küzd.